Scenariusz lekcji na temat:
KĄTY W OSTROSŁUPACH.

klasa III gimnazjum



Cele:
a)ogólne:
- kształtowanie u uczniów postawy dociekliwości, dokładności, logicznego myślenia;
- kształtowanie krytycznej oceny własnych osiągnięć w rozwiązywaniu problemów,
- wdrażanie do stosowania map podczas wykonywania różnych notatek;
b)szczegółowe:
po lekcji uczeń:
- zna zasady wykonywania map,
- potrafi wskazać różne kąty na modelach ostrosłupów,
- potrafi zaznaczyć różne kąty na rysunkach ostrosłupów, - potrafi nazwać wskazane kąty.
Metody:
- elementy wykładu,
- burza mózgów.
Formy pracy:
-praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
- modele ostrosłupów,
- plansze z rysunkami ostrosłupów prawidłowych: trójkątnego, czworokątnego, sześciokątnego oraz ostrosłupów np. o podstawie trójkąta prostokątnego, prostokąta, trapezu.

Przebieg lekcji:
a) część wstępna:
ˇ Przypomnienie pojęć związanych z ostrosłupem: podstawa, ściany boczne, wierzchołki, krawędzie, przekątna podstawy, wysokość ściany bocznej, wysokość ostrosłupa.
b) część główna:
ˇ Zapoznanie z głównymi zasadami wykonywania map: w centrum mapy główny temat, gałęzie, grubość linii, kolory, rysunki, symbole, wykorzystanie efektu przestrzenności, odstępy i porządek.
ˇ Wspólne sporządzanie na tablicy mapy przedstawiającej kąty, które można wskazać w ostrosłupie.
Uczniowie oglądając modele ostrosłupów podają przykłady kątów, które można w nich wskazać. Dorysowują na tablicy kolejne gałęzie mapy (Załącznik 1). Na planszach ostrosłupów zaznaczają wskazane kąty (każdy kąt na innym rysunku).
ˇ Podanie przykładów omawianych kątów w różnych przedmiotach mających kształt ostrosłupów.
ˇ Krótkie podsumowanie lekcji i ocena aktywności uczniów.
ˇ Zadanie pracy domowej:
Na rysunkach ostrosłupa prawidłowego czworokątnego zaznaczyć poznane kąty.

Załącznik 1



Opracowanie: Barbara Rz.

Wstecz                    

Scenariusz lekcji na temat:
UŻYCIE KART Z ZADANIAMI
PODCZAS PRACY W GRUPACH NA LEKCJI MATEMATYKI.

klasa I gimnazjum


Cele:
a)ogólne:
- kształtowanie u uczniów postawy dociekliwości, dokładności, logicznego myślenia;
- kształtowanie krytycznej oceny własnych osiągnięć w rozwiązywaniu problemów;
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie;
- kształtowanie odpowiedzialności za innych członków grupy;
b) szczegółowe:
- kształtowanie umiejętności komunikowania się w zakresie pojęć matematycznych;
- kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy treści zadania;
Metody:
- dyskusja w grupie;
- burza mózgów w grupie.
Formy pracy:
- praca w grupie.
Środki dydaktyczne:
- karty do układania kwadratów,
- 2 rodzaje kart z zadaniami,
- arkusze papieru.

Przebieg lekcji:
a) część wstępna:
Wyjaśniamy uczniom, że podczas zajęć ważniejsze będzie to jak pracują w grupie, a nie szybkie i chaotyczne rozwiązanie zadania. Klasę dzielimy na grupy 5 -osobowe. Każda z grup otrzymuje instrukcję do gry oraz komplety kart, na których znajduje się treść zadania.
b) część główna:
Gra I:
W pięciu kopertach rozmieszczone są elementy w sposób następujący:
I - i, h, e
II - a, a, a, c
III - a, j
IV - d, f
V - g, b, f, c
Z tych elementów należy ułożyć pięć jednakowych kwadratów. Nie wolno przy tym rozmawiać.

Gra II:
Karty rozdajemy losowo pośród uczestników grupy. Należy rozwiązać zadanie, które znajduje się na nich, można czytać treść kart, ale nie wolno ich pokazywać. Nie wolno przy tym notować.

Zadanie:
Janek powiedział mamie, że po zajęciach przyjdą do niego koledzy.
Janek z kolegami będą uczyć się do klasówki z matematyki.
Mama ucieszyła się, że koledzy pomogą Jankowi w nauce.
Mama postanowiła upiec chłopcom ciasto.
Okazało się, że mamie brakuje pewnych produktów.
Mama poprosiła Janka, by poszedł do sklepu.
Mama dała Jankowi banknot 20zł.
Janek kupił masło za 3zł 60gr.
Janek kupił mąkę za 3,40zł.
Janek bardzo lubi lizaki, więc kupił sobie lizaka za 50gr.
Janek kupił 3 gumy do żucia po 70gr.
Janek kupił sok za 1,40zł.
Ile pieniędzy Janek oddał mamie po zrobieniu zakupów?

Gra III:
Karty rozdajemy losowo pośród uczestników grupy. Kart nie można pokazywać. Należy rozwiązać zadanie, które znajduje się na kartach, czytając sobie ich treść. Wolno robić notatki. Rozwiązanie zadania należy przedstawić na arkuszu papieru, na koniec następuje omówienie rozwiązań.

Zadanie:
Basen ma kształt prostopadłościanu.
Głębokość basenu wynosi 2,5m.
Szerokość basenu wynosi 10m.
Długość basenu wynosi 20m.
Basen częściowo napełniono wodą.
Głębokość wody w basenie wynosi 2m. Do basenu jednocześnie wskakuje i nurkuje 300 osób.
Przyjmijmy, że objętość człowieka wynosi 0,5m3
Woda w basenie jest zmieniana co 2 dni.
Nad bezpieczeństwem kąpiących się czuwa 3 ratowników.
Basen wyłożono niebieskimi kafelkami.
Ile m3 wody wyleje się z basenu ?





Opracowanie: Barbara Rz.
Wstecz